जेठ ५, २०८१ शनिबार May 18, 2024

राजनीतिमा उमेर हद – प्रा. लोकराज बराल

यथास्थिति धान्न सबै दललाई धौधौ पर्ला किनभने नयाँ पिँढीको आकर्षण अब एकै खाले रहने संकेत पाइँदैन

शेयर गर्नुहोस:
फन्ट परिवर्तन गर्नुहोस:

जोआज राजनीतिक क्षेत्रमा उमेरको हदबन्दी हुनुपर्ने बहस चलेको छ, जुन पुस्तान्तरण र रूपान्तरणसित जोडिन्छ । यसको प्रमुख कारण हो— राजनीतिलाई बढी यथास्थितिवादी, कम जनमुखी र वंशवाद कायम गर्ने तरिका मान्न थालिनु ।

उमेरले धेरै मानिस चलायमान हुन नसक्ने; असान्दर्भिक, पुरातनवादी अनि आजको समय र सन्दर्भका दृष्टिले बेकामे हुने हुँदा नयाँ पिँढीको जमातलाई आकर्षण गर्न नसक्ने भएकाले यस्तो बहस चलेको हो । नेतृत्व दिन नसक्ने व्यक्ति मात्र राजनीतिमा सधैं हावी भइरहनु लोकतन्त्रको रक्षा र विकासका लागि अर्थहीन हुन्छ । नेपालका राजनीतिक दलहरूका नेताहरूले अरूका लागि स्वतः बाटो बनाइदिनुपर्छ । कतिपय दलका दोस्रो वा तेस्रो तहका नेता र अन्य क्षेत्रले पनि यस्तै धारणा राख्दै आएका छन् ।

पहिले हाम्रो एक मात्र आर्थिक आधार कृषि थियो । सधैं हिलो–आली गर्नेहरूका लागि पोषणयुक्त आहार सन्तुलित रूपमा पाउन गाह्रो पर्थ्यो । सालमा एकदुई पल्ट मात्र मासु खान पाइन्थ्यो । कहिले दसैं आउला र खाउँला–पिउँला भन्ने हुन्थ्यो । निमोनिया र अन्य सबै खाले रोगको औषधि गाउँमा पाइँदैनथ्यो । पेटका जुका मार्न खरानी र मलेरिया भए तीतो कुइनानको झोल खानुबाहेक अर्को उपाय थिएन । धेरैले धामीझाँक्री वा पिनास झार्ने श्लोक भट्याउनेको पछि लाग्नुपर्थ्यो ।

म पनि यस्तै अवस्थाबाट सन्जोगवश बाँची यहाँसम्म आइपुगेको हुँ । मेरा धेरै आफन्त औषधि नपाई मरेर गएकाले हिजोको र आजको अवस्थाको तुलनात्मक वर्णन गर्न सक्ने भएको हुँ । मेरा बा ४० वर्ष पुगेपछि कहिलेकाहीँ ढाड दुख्ता ‘अब बूढो भइएछ’ भन्नुहुन्थ्यो, तर आज मैले मध्यअसीको दशकको उमेरमा पनि आफूलाई शारीरिक, मानसिक र भावनात्मक (इमोसनल) रूपमा सक्रिय र कर्मशील भएको पाइरहेको छु । त्यस्तै, कतिपय नेता र अन्य धेरै व्यक्ति सय वर्षको हाराहारीमा पुग्न थालेका छन् र नेपालीको आयु सरकारी आँकडा अनुसार पनि ७१ वर्षजति पुगिसकेको छ ।

अब ७० वर्षको उमेर सामान्य भएको छ र धेरै मानिस सधैं सक्रिय अवस्थामै पाइन्छन् । गरिबीमा भएका र ज्यादै विकट ठाउँका बाहेक आज सामान्य जनता औषधिबाट वञ्चित हुनुपर्दैन । टाउको वा आँखा दुखे वा यस्तै सामान्य परीक्षणका लागि पैसावाल र सरकारी कोषमा पहुँच हुनेहरूबाहेक अरूले विदेश जानुपर्दैन । जनताले तिरेको कर र गरिब युवाहरूले विदेशबाट पठाएको रेमिट्यान्समा आश्रित व्यवस्थामा स्वास्थ्यका नाममा हुने दुरुपयोगलाई कहिल्यै समर्थन गर्न सकिने कुरा भएन । सन् १९९३ मा मलाई बेलायत सरकारले बाह्रदिने भ्रमणमा बोलाउँदा मेरी श्रीमती पनि साथै थिइन् । तर उनी सरकारी पाहुना नभएकाले र होटलको खाना दुई जनाका लागि अलग्गै मगाउँदा उनको बिल मैले नै भुक्तानी गर्नुपर्थ्यो । उनीहरू भन्थे, ‘तपाईंकी श्रीमती आमन्त्रित होइनन् ।

एमाले र माओवादी केन्द्रका दोस्रो पुस्ताका केही नेता यो विषयलाई लिई सलबलाउन थालेका भए पनि बूढा भनिएका नेताहरूलाई सोझै हाँक दिने क्षमता देखाउन तिनलाई गाह्रो परेको छ र यो बहस कानेखुसीमै सीमित छ ।

उमेर बढ्दा शरीरका अंग–प्रत्यंग कमजोर हुनु, मक्किनु वा रस सुक्नु आदि प्राकृतिक नियममा पर्ने भए पनि निरोगी रहन अनेक पक्षले त्यति नै महत्त्व राख्ने रहेछन् । ९० वर्षको निरोगी मानिसको चाहना र सक्रियता उसको शारीरिक र मानसिक अवस्थासित सम्बन्धित हुन्छ ।

त्यसमा पनि विचार र मन कहिल्यै बूढो हुँदैन, यदि उसमा अग्रगामी सोच, मानवतावादी दृष्टिकोण र सामाजिक–आर्थिक विषमताको विरोध, भेदभावको अन्त्य गर्ने चाहना छ भने । प्राप्त ज्ञान (पढेर, जानेर, सुनेर पाएको) ले मात्र मानिसले आफ्नो अस्तित्वबोध गरी नेतृत्वदायी भूमिका निर्वाह गर्दै समाज परिवर्तनका एजेन्डा तय गर्न सक्तैन । शिक्षा र उच्च शिक्षा हासिल गरे पनि धेरै जनाले समाजका विसंगतिविरुद्ध लड्ने क्षमता राख्तैनन् ।

रूढिवादी र कर्मकाण्डी परम्पराभित्रै उनीहरू समर्पणवादी भूमिका निर्वाह गरी अरू सर्वसाधारणसरह जीवनयापन गर्छन् । तर आत्मज्ञानबाट प्रेरित कुनै मानिस न सम्झौतावादी हुन्छ न त एजेन्डाविहीन । किनभने जस्तोसुकै परिवर्तनकारी मानवीय कामका लागि पनि उसले एजेन्डा बनाउने नेतृत्वदायी भूमिका निर्वाह गर्नैपर्छ । साधारण चेतना आउनेबित्तिकै यस्तो सोच र भूमिकाप्रति ऊ सचेत हुन्छ ।

नयाँ पिँढीमा यस्तो चेतना, नयाँ जनमुखी एजेन्डा बनाई जनविश्वास लिन सक्ने क्षमता छ कि छैन ? उसमा पुस्तान्तरण र रूपान्तरणको चेत छ कि छैन ? युवा हुँदैमा नयाँ मान्यता र सोच विकसित भैहाल्छ भन्ने हॅुदैन । कतिपय युवा वा शिक्षित व्यक्तिले पनि पुरानै संस्कार र संस्थाको वकालत गरेको देखिइरहेकै छ । राजनीतिक, सामाजिक र आर्थिक भेदको अन्त्य; सबैका लागि समान अवसर सृजना हुने अवस्थाको निर्माण एवं लोकतन्त्रको उच्चतम प्राप्ति गणतन्त्र हो भन्ने सिद्धान्तप्रति निष्ठा राख्तै नयाँ समाज निर्माणमा लाग्नुलाई अग्रगामी विकास मानिन्छ । यसमा जात, वर्ग, धर्मका आधारमा रडाको मच्चाइरहनु पर्दैन ।

ज्ञानका लागि समर्पण हुने एवं समाजमा शान्ति, स्थिरता, विकास र समानता कायम गर्ने अभियानमा जो लाग्छ, उही नेता वा अगुवा हुन सक्छ । यस्तो नेतृत्व उमेरले निर्धारण गर्दैन, यदि व्यक्तिविशेष शारीरिक–मानसिक रूपले गतिशील छ भने । ज्ञानकै दृष्टिमा अष्टावक्र (आठ अंग यताउति परेका) को अष्टावक्र गीता अझै कतिपयका लागि अलौकिक ज्ञान प्राप्त गर्ने स्रोत भएको छ ।

अपांगता वा उमेरले मात्र विश्वराजनीतिमा ठूलो भूमिका खेल्नबाट व्यक्तिविशेषलाई रोक्न नसकेको उदाहरण संयुक्त राज्य अमेरिकाका राष्ट्रपति फ्र्यांकलिन डिलानो रुजवेल्ट र चीनका आधुनिकीकरणका अगुवा देङ स्याओपिङले देखाइसकेका छन् । रुजवेल्ट सन् १९३० र ४० को दशकमा अमेरिकाका धेरै ठूला र लोकप्रिय राष्ट्रपति भए । उनी पोलियो रोगका कारण ढाडमुनिका अंग नचल्ने अवस्थामा थिए र सधैं ह्वीलचेयरमा बसी आफ्ना काममा सक्रिय हुन्थे । सन् १९३० को आर्थिक मन्दी र दोस्रो विश्वयुद्धताका उनले खेलेको भूमिकाले विश्वलाई ध्वस्त हुनबाट बचाएको थियो । उनको उमेर पनि पाकै थियो ।

नेल्सन मण्डेला र अरू पनि यस्ता पात्र छन् जसलाई बढ्दो उमेरले राम्रो काम गर्न रोकेन । जनप्रिय हुन बीपी कोइराला, गणेशमान सिंह, मनमोहन अधिकारी वा गिरिजाप्रसाद कोइरालालाई उमेरले छेकेन । तर सबैलाई मूल्यांकन गर्ने आधार भने लोकहित नै हो जसको क्षेत्र व्यापक छ । श्रीमद्भगवद्गीता होस् या अष्टावक्र गीता वा उपनिषद्, सबैको जीवन दर्शन एकै छ । लोकहित र त्याग यी सबै शास्त्रका सार हुन् । मानिसले ‘म के हुँ’ भनी जति बुझ्न थाल्छ, समाज र राजनीतिमा उति शुद्धीकरण आउन थाल्छ । तर मानिसमा यस्तो भावना आउन र सुध्रिन सम्भव भएको विरलै पाइन्छ । ग्रिक दार्शनिक प्लेटोले राजनीतिमा त्याग र क्षमता अति आवश्यक गुण हुन् भनी राजनीतिमा नयाँ आयाम थपेका हुन् ।

उमेरले रुग्ण नहुन्जेल जीवन चलायमान बनाउनैपर्छ । मेरै उमेरको गिन्ती धेरै भइसके पनि ऊर्जा अहिल्यै निख्रिसकेको अनुभव गर्नुपरेको छैन । अस्ति भर्खरै एउटा कार्यक्रममा भेट्ता एक जनाले मलाई ‘बरालजी त सधैं उस्तै देखिनुहुन्छ, हाउभाव पनि उस्तै छ’ भने । यो संयोगको कुरा हो तर उमेरले मलाई अग्रगामी सोच नराख्न र रूढिवादतिर उन्मुख हुन प्रेरणा दिएको छैन । समाज परिवर्तनका एजेन्डाप्रति झन् दृढताका साथ आफ्नो ठाउँबाट गर्नुपर्ने भूमिकाप्रति म सजग छु ।

विडम्बनाको कुरो, आजका राजनीतिक नेताहरूमा भने नयाँ ऊर्जा थप्ने क्षमता पाइन छोडेको छ । त्यसैले प्रमुख भनिएका दलहरूभित्र उमेरका आधारमा नेतृत्व परिवर्तन वा पुस्ता हस्तान्तरणको बहस चलिरहेको हो । एमाले र माओवादी केन्द्रका दोस्रो पुस्ताका केही नेता यो विषयलाई लिई सलबलाउन थालेका भए पनि बूढा भनिएका नेताहरूलाई सोझै हाँक दिने क्षमता देखाउन तिनलाई गाह्रो परेको छ र यो बहस कानेखुसीमै सीमित छ । नेपाली कांग्रेसको अवस्था अझ भिन्न छ । शेरबहादुर देउवा उमेरका साथै नेतृत्वका दृष्टिले कमजोर भइसकेका छन्, पाँचपल्ट प्रधानमन्त्री भएकाले अब उनीबाट नेपाली कांग्रेसले नयाँ गतिशीलता र ऊर्जा प्राप्त गर्ला भन्न पनि सकिँदैन भन्दै नेतृत्व हस्तान्तरणको कुरा चलाइएको छ ।

यथास्थिति धान्न सबै दललाई धौधौ पर्ला किनभने नयाँ पिँढीको आकर्षण अब एकै खाले रहने संकेत पाइँदैन । यदि नवीकरण भई चलायमान हुन नसके पार्टीको अस्तित्व नै जोखिममा पर्ने पक्का छ । उमेरमा यी नेताहरूभन्दा कान्छाहरूले कस्तो जनमुखी कार्यक्रम ल्याउँछन्, लोकतन्त्रका आधारभूत सिद्धान्तको कार्यान्वयनमा कसरी समर्पित हुन सक्छन् भन्ने कुराले तिनको भूमिका निर्धारण गर्छ ।

पुराना नेताभन्दा नयाँ भनिने नेता शैली, सोच र गराइमा कति फरक हुन सक्छन्, त्यसैले उनीहरूको नेतृत्वको मूल्यांकन हुनेछ । भनिएकै छ, ‘नयाँ पात पलाउन पुराना पात झर्नु त पर्छ तर नयाँ पात पनि चिल्ला र राम्रा हुनुपर्छ ।’ नेपाली राजनीतिमा चिल्ला पात पलाउनु भनेको संविधानले तय गरेका मूल्यमान्यता अनुरूप नेपाली जनताको जीवनस्तर बढाउँदै आजको व्यवस्थालाई स्थायी र जनमुखी बनाउनु हो । कान्तिपुर

युगखबर अनलाइनमा प्रकाशित कुनै सामग्रीबारे कुनै गुनासो, सूचना तथा सुझाव भए हामीलाई [email protected] मा पठाउनु होला । धन्यवाद ।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?

प्रतिक्रिया

ताजा अपडेट
संसद् सधैँ बन्धक बन्न सक्दैन : सभामुख घिमिरे
२०८१ जेठ ५, शनिबार
एपीएफले जित्यो ललितपुर मेयर्स महिला टी- २० को उपाधि
२०८१ जेठ ५, शनिबार
ताइवानको संसदमा भीषण झडप, सांसदहरुबीच हानाहान !
२०८१ जेठ ५, शनिबार
हार्दिकलाई एक खेलको प्रतिबन्ध, अर्को आइपिएलको पहिलो खेल गुमाउने
२०८१ जेठ ५, शनिबार
गाजाको जबलियामा ७० भन्दा बढी ठाउमा इजरायलको बमबारी
२०८१ जेठ ५, शनिबार
सभामुखको प्रधानमन्त्री र ओलीलाई सुझाव : अवरोधका बीच विश्वासको मत लिदा राम्रो जादैन
२०८१ जेठ ५, शनिबार
राजेन्द्र महतो नेतृत्वको राष्ट्रिय मुक्ति क्रान्तिले दोस्रो चरणका संघर्षका कार्यक्रम घोषणा
२०८१ जेठ ५, शनिबार